Branża motoryzacyjna w Polsce
Polski przemysł motoryzacyjny rozwija się jak mało kiedy. Co prawda obecnie daleko nam do rekordowego w ilości wyprodukowanych aut roku 2008, jednak na polu nowych technologi i produkcji części zamiennych święcimy niebywałe sukcesy. Stosując wyważony outsourcing, zachowując doskonałą jakość i kulturę pracy, Polska jest jednym z największych graczy branży w tej części europy.
Produkcja aut w Polsce
Co prawda aktualnie w naszym kraju nie odbywa się produkcja żadnego polskiego producenta samochodów osobowych, jednak z możliwości naszych pracowników i firm korzystają z wielką satysfakcją zagraniczne koncerny, posiadające tutaj swoje fabryki.
Największym zagranicznym inwestorem w branżę automotive w Polsce jest zdecydowanie koncern Fiat. Produkuje on w swojej fabryce w Tychach model Fiata 500 i jego sportową wersję Abarth.
Olbrzymią fabrykę posiada również Opel, który w Gliwicach montuje modele Opel Astra i kabriolet Opel Cascada. W tym miejscu należy nadmienić, że Gliwice są jedynym miejscem na świecie w którym produkowane są kabriolety Opla.
Trzecim największym graczem produkującym auta na polskim rynku motoryzacyjnym jest Volkswagen. W pod poznańskiej Wrześni produkowane są modele dostawcze Caddy, Transporter i Crafter.
Produkcja części w Polsce
Jednak to co zapewnia Polsce miejsce wśród największych graczy przemysłu motoryzacyjnego, to nie produkcja samych aut, a części do nich.
Wszyscy trzej wymienieni wielcy producenci, oprócz produkowania w swoich fabrykach na terenie naszego kraju gotowych samochodów, z powodzeniem wytwarzają również części i silniki do innych modeli:
- Fiat w Bielsku- Białej posiada fabrykę produkującą skrzynie biegów i silniki wysokoprężne 1,3 Multi Jet, napędzające modele m.in Opla i Suzuki
- Opel obok swojej fabryki w Tychach produkującej auta, posiada również zakład wytwarzający silniki diesla
- Volkswagen, który również produkuje głowice silników napędzających m.in. Audi A6 i VW Up
Nowe inwestycje
Obok już istniejących zakładów produkcyjnych wytwarzających zarówno gotowe auta, jak i części samochodowe, na horyzoncie są kolejne wielkie inwestycje. Jedną z największych i najbardziej obiecujących dla polskiego pracownika są inwestycje Toyoty. Japońska firma już teraz posiada spore zakłady w Wałbrzychu produkujące od podstaw silniki benzynowe 1,3 napędzające m.in. Yarisy, oraz całą gamę silników diesla. Co ciekawe fabryka Toyoty nie jest tylko montownią dostarczanych elementów, ale wytwarzane są one na miejscu całkowicie od zera.
Toyota jest obecnie w fazie rozbudowy swoich zakładów w celu stworzenia możliwości produkcji przekładni synchronizujących prace silników spalinowych z elektrycznymi wykorzystywanych w hybrydach. Obecnie jedyną na świecie fabryką tych układów jest Japonia, co stwarza konieczność dostarczania ich do europy.
Inną nową inwestycją jest fabryka Mercedesa, która powstaje w Jaworznie koło Wrocławia. Produkowane tam będą od 2019 roku jednostki napędowe do praktycznie wszystkich aut z oferty tego producenta, z założeniem rozbudowy i dostosowania do produkcji jednostek elektrycznych.